Vi er en flok af drømmere. Vi bevæger os for lidt i vores hverdag, imens vi drømmer om, at vågne op morgen med tid til overs til at motionere på højt niveau. Med hjælp fra sociale medier har vi skabt en tidsånd hvor optimeringen er blevet vores mantra, og vi lavet en fælles aftale om, at den trænede og udholdende krop er den rigtige. Og værdien af den perfekte krop er høj, målt i likes og anerkendelse. Derfor drømmer vi om lige netop dén krop.

Det nytter bare ikke, at vi har gjort hård træning flere gange om ugen, til det eneste der dur. For virkeligheden er, at det virker for meget få af os.

At træne på højt niveau kræver en stor indsats og det koster tid. Det er der mange, der ville ønske, at de kunne prioritere, men de fleste kan ikke, og mange vil egentlig heller ikke, når det kommer til stykket. For livet lokker også med meget andet spændende end træning. Men vi synes alligevel at vi burde træne, og burde er en irriterende følelse at gå rundt med.

Der er sådan set ikke noget galt med at træne meget. Det der er problemet er, at barren for den rigtige krop og de rigtige øvelser, er sat meget højt. Så højt at mange giver op.

Det vi skal, hvis vi vil være sundere, er tilbage til en hverdag med mere bevægelse. Engang var bevægelse en del af livet for de fleste. Engang var biler for eksempel så dyre, at næsten ingen havde råd til én. Der var ingen vej udenom at bevæge sig. Nu er det omvendt. Det er svært at få bevæget sig nok.

Det er i hverdagsbevægelsen, at løsningen ligger. Hverdagsbevægelse giver et sundt liv, fordi det bliver til noget. Den usexede cykeltur til jobbet i regnvejr, som du ikke synes er værd at dele et billede af, burde faktisk være netop det vi deler. For det er den kontinuerlige bevægelse, der rykker og gør dig sundere. Og så er hverdagsbevægelse en passende pause i et liv med mange indtryk. Gåturen fra toget eller turen med hunden er en lille pakke med langsomhed, du kan forre dig selv hver dag.

Sådan gør du:

Du skal skabe dig et overblik over din uge. Skriv dine aktiviteter ned. Hvor kan du bevæge dig i stedet for at sidde ned? Der er masser af huller i sådan en almindelig hverdag.

Gå til og fra job, gå til toget, cykle ned at handle, op og ned af bakker med hunden. Det er almindelige ting, men det virker.

Husk at gøre det let for dig selv. Hav en cykel der virker og er lækker at køre på. Og sko der er er gode at gå i, og pæne, så du faktisk gider have dem på.

30 minutter om dagen er super godt. Så er du allerede langt sundere end før.