Vi fysioterapeuter har vores små hemmelige tricks til at tilpasse træningsøvelser, så de bliver mere udfordrende, og her deler jeg ét af mine bedste; et greb jeg vender tilbage til igen og igen: At bruge stabilitet og balance til at skrue op og ned for sværhedsgraden.

At krydre øvelser med stabilitet og balance er et universelt princip, som kan bruges til at skrue op for al træning på en enkel, men i virkeligheden avanceret, måde.

De fleste kaster sig over styrketræning eller konditionstræning, når de gerne vil være stærkere og sundere. Og det er virkelig godt, for det er sundt at løbe, cykle og gå, og det er godt at styrketræne. For at blive bedre skruer man automatisk op for vægt eller distance, men men det kan blive endnu bedre.

Stabilitet og balance er et slags skjult software, som gør os gode til at bevæge os. Medmindre vi har store problemer med vores balance og stabilitet, så tænker vi sjældent over dem. Men de er vigtige og de gør os gode til bevægelse.  Og når de kan gøre os gode, kan de også gøre os endnu bedre. Ved at bruge dem aktivt kan du gøre din træning sværere og mere krævende og det har to fordele:

1: At træne alsidigt, som du gør, hvis du udfordrer din balance og stabilitet, gør dig mere robust, stabil og du forebygger overbelastning. Du forebygger skader ved at variere din træning, og det er netop variation, som balance- og stabilitetstræning kan tilføre. Skader sker tit hvis vi træner ensidigt og belaster de samme strukturer igen og igen, eller hvis vi ikke er stabile nok omkring vores led.

2: Du bliver bedre og hurtigere, når du udfordrer dig selv ved aktivt at bruge stabilitet og balance, fordi du får en større kropslig sikkerhed. Når kroppen er vant til at bevæge sig alsidigt, kan den lettere klare motoriske opgaver.

Du kan lære endnu mere om hvordan du bruger stabilitet og balance til at udfordre dig selv på kurset Bliv din egen træner.

Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig her.