Her står jeg med en træningselastik. Det gør jeg fordi jeg har haft ondt i ryggen. Det skal være slut, og det er det heldigvis også næsten.

Et fælles problem

Jeg er ikke alene om at have ondt i ryggen med mellemrum. Det har omkring 1,5 millioner danskere hver dag.

At så mange har ondt i ryggen, skyldes at vores liv ikke passer til vores biologi. Vores ryg har det bedst med at bevæge sig alsidigt. Det har hele vore krop faktisk. Bevægelse og derefter hvile. Ryggen har det ikke godt med ensidigt arbejde, foroverbøjede stillinger og statisk arbejde i lang tid. Og det er vi mange, der udsætter vores ryg for hver dag, når vi sidder ved computeren eller med nakken bøjet over mobiltelefonen.

Hvad virker?

Det der virker på rygsmerter, er træning. Og her taler vi om længerevarende rygsmerter, som er taget til over tid og som måske kommer tilbage jævnligt (ikke det akutte hold i ryggen. Her virker træning ikke, når først skaden er sket, men træning kan forebygge at det kommer dertil).

Det du skal gøre er:

1: Køb en måtte og nogle træningselastikker. Udvælg nogle få øvelser du kan huske. I videoen herunder viser jeg de 4 øvelser for øverste del af ryggen, som jeg selv bruger hver dag.

2: Planlæg dagen, så du kan nå at træne din ryg 10 minutter hver dag.

3: Bevæg dig og sid ikke mere end en halv time ad gangen. Rejs dig jævnligt og stræk dig eller lav en yogaøvelse.

4: Transporter dig aktivt (gå, cykl, kør på skateboard).

Hvis du gerne vil give din ryg en gave, så tilmeld dig forløbet Boost din ryg, som starter til efteråret. I forløbet lærer du de bedste øvelser, hvordan du ændrer en vane, hvordan du indretter din arbejdsplads og arbejdsdag, hvordan du indretter din hverdag, så du får mere motion, og hvordan du skruer op for træningen, når dit niveau bliver bedre.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du direkte besked, når tilmeldingen åbner.