I næsten alle jobs vil man komme ud for at skulle tale foran andre. Det er de færreste, som kan lide det, og mange direkte hader det. Angsten for at stå dér alene foran de andre, kan slukke for al strøm til øverste etage.
Jeg har selv været bange for at stille mig op og tale foran andre. Men efter at jeg har øvet mig mange gange, er jeg efterhånden blevet ret god til det.
Jeg har her samlet syv tricks, som jeg selv gerne ville have kendt, da jeg var ny underviser:
1: Forbered dig. Det er den kedelige del, men det er utroligt rart, når du står der. Lav først en tidsplan med overskrifter på det du skal nå. Lav derefter det detaljerede materiale (powerpoints, opgaver mv.).
2: Lav noter til dig selv. Som ny underviser kan man godt risikere at klappen går ned. Det er meget ubehageligt, men det er ikke farligt. Hvis du har gode noter, er de din livline, og tro mig – blackouts går over igen.
3: Hvis du bruger powerpoints, så brug billeder og kun lidt tekst – hav noterne ved siden af. Så er du mere fri til at tale. Meget tekst på powerpoints låser dig fast – også uden, at du vil det.
4: Tiden. Noget af det som kan stresse er, om der er tid nok eller for meget tid. Hvis jeg bruger powerpoints, deler jeg antal minutter med de powerpoints jeg har. Så kan jeg se, hvor mange minutter jeg har til hvert powerpoint, og jeg får en bedre fornemmelse af, om mit oplæg er realistisk at nå.
5: Brug tavle eller flipover – det kan godt kombineres med powerpoint. Ved at bruge tavle eller flipover køber du dig lidt tid til at trække vejret, imens du skriver og tegner.
6: Tilhørerne skal arbejde. Dem du underviser keder sig, hvis dit oplæg bliver for langt, og det er hårdt for dig at stå og tale i lang tid. Derfor er det godt, at sætte deltagerne igang med selv at undersøge et emne eller lave en opgave. Det skal selvfølgelig passe til tidsrammen og setuppet. Hvis jeg underviser i sundhed, kan jeg finde på at bede mine deltagere om gruppevis at gå ud og tage billeder af steder, der får dem til at tænke på sundhed. Det giver bevægelse, frisk luft og kreative tanker, at skulle tænke om emnet på en anden måde. Du kan hente inspiration i coorporative learning, hvis du vil have flere ideer til, hvordan du får dine deltagere aktiveret i undervisningen.
7: Når en opgave er løst og deltagerne skal fremlægge, så lad dem fremlægge for og give feedback til hinanden. På den måde bliver det ikke dig, som kommer til at skulle give feedback til alle grupper.
Skriv en kommentar